I když vozy Škoda nabízejí vždy velkorysý zavazadlový prostor, někdy je třeba vézt náklad i vně auta. Přečtěte si tipy, jak vybrat správné příslušenství i jak ho třeba na střechu nejlépe umístit.
Někdy prostě ani obří zavazadlový prostor nestačí. A když je zavazadel opravdu hodně, přijde vhod i přídavný box. Pro přepravu kol jsou pak speciální nosiče prakticky nutností. Taková přeprava nákladu má ale svá pravidla. Důležitým tématem je vedle bezpečnosti i spotřeba paliva nebo dojezd. Dodatečný náklad přepravovaný vně vozu totiž ovlivňuje aerodynamiku auta. A to sebou nese zvýšení spotřeby, hluku a také nutnost zajistit, aby přepravovaný náklad „neuletěl“.
Dodržet je potřeba i další pravidla. Vždy je nutné dodržet limity pro zatížení střechy auta nebo tažného zařízení, dodržovat maximální dovolenou rychlost a při zastavení kontrolovat upevnění nákladu. Nezapomeňte, také že nosič na tažné zařízení zakryje registrační značku, tu je proto potřeba umístit dozadu na nosič. V některých zemích je k tomu potřeba třetí tabulka, kterou úřady vystaví na požádání. V České republice stačí přemístit tabulku ze zádi automobilu.
Zásadní je používat schválené a řádně homologované příslušenství a náklad na něj bezpečně upevnit. Se správnou instalací nosičů pomůže návod k obsluze. Řidič také musí zajistit, aby se žádná část nákladu neuvolnila. Veškeré odnímatelné vybavení musí být přepravováno ve voze, např. z jízdního kola láhve na pití, brašny.
Že bude příslušenství vhodné pro daný vůz řidič nejsnáze zajistí tak, že ho pořídí přímo od automobilky nebo autorizovaných dealerů. Škoda ve svém e-shopu nabízí například střešní nosiče, držáky kol, lyží a boxy a také tažná zařízení a nosiče na tažné zařízení.
Výrobky Škoda Originální příslušenství se při vývoji podrobují aerodynamické optimalizaci pomocí počítačových simulací a v konečné fázi i měřením výrobků na vozech v aerodynamickém tunelu.
Spotřebu pohonných hmot vnější náklad ovlivňuje vždy. S ohledem na spotřebu je lepší využít přepravu nákladu za vozem, tedy nosič jízdních kol na tažném zařízení nebo úložný box na tažné zařízení. Takto umístěný náklad totiž nezasahuje do čelní plochy vozu a tedy ovlivňuje aerodynamiku a celkový jízdní odpor vozu méně než náklad na střeše.
Když už je pro přepravu nutné použít střešní box, pak je nutné ho umístit co nejvíce dozadu, ale zároveň tak, aby šly otevřít páté dveře vozu. Z hlediska aerodynamiky je lepší volit spíš úzký a dlouhý box než box široký a krátký. Roli hraje i to, kde je na střeše střešní box umístěn. Nejlepší je to v ose vozu, tedy uprostřed, nikoli spíš na levé, nebo pravé straně. Umístění v ose totiž zajišťuje stejnoměrnou citlivost na boční vítr.